Telefonisch marktonderzoek

Wie heeft er niet wel eens last van gehad? Je wordt opgebeld van een callcenter waar de medewerker wil je vragen stellen. Maar welke van deze callcenters zijn serieus?

Er bestaat een verschil tussen telemarketing en telefonisch marktonderzoek.

Telemarketeers hebben alleen een doel: Het verkopen en aanprijzen van goederen, tariefen of diensten via telefoon.

Marktonderzoekbureaus werken om informaties van personen te verzamelen en hebben geen commercieel doel. Personen die worden opgebeld door een marktgericht callcenter kregen voor het eerst de vraag of ze willen meedoen aan een enquête.
Telefonisch marktonderzoek werkt anoniem, zonder registratie van persoonlijke gegevens.

Maar vaak reageren mensen geïrriteerd op het oproep van marktonderzoekbureaus. Hiervoor zijn verschillende reden.

  1. Slechte ervaringen.
    Mensen hebben slecht ervaringen met telemarketing gemaakt. Door de aggressieve reclame van de afgelopen jaren zijn mensen wantrouwig geworden en hebben geen zin meer om deel te nemen aan een enquête. „Oh nee! Weer zo´n callcenter waar ze proberen om iets te koop aan te bieden!“
  2. Cold Calling.
    De zogenaamde „Cold calling“ is een willekeurig opbellen van huishouden die geen bestaande relatie met een beller hebben. Bij marktonderzoek gebeurd dit ook vaak. En dan kan het gebeuren dat je weer en weer wordt opgebeld van hetzelfde onbekend nummer.
    Soms heb je ook nog een spraakcomputer aan de hoorn. IVR (Interachtive voice response) is een systeem om enquêtes via telefoontoetsen of de stem door een computer uit te laten voeren. Dit is voor veel mensen heel irritant omdat ook oplichter met deze methode werken.

Hoe vaak dit gebeurd des te minder zijn mensen bereid om aan een enquête mee te werken.

Wat kan je nu doen om uit te vinden is de bel ernstig of spam?

Vraag naar het lipschap van de MOA. MOA (Center for Information Based Decision Making & Marketing Research)
is de brancheverenining voor het marktonderzoek. Alle gerenommeeerde marktonderzoekbureaus zijn lid van MOA.

Tegen het lastige telemarketing kan je ook actief worden. Voor blokkade voor dit soort telefoongesprekken bestaat de mogelijkheid zich te registreren bij het Bel-me-niet-Register. Wordt je erna toch gebeld door een telemarketingorganisatie, dan kunt je een klacht indienen bij Consuwijzer.

Groetjes,
jou tellows.team

Een gedachte over “Telefonisch marktonderzoek

  1. Pingback: Roken of niet roken, dat is de Kwestie | Tellows Blog

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *